De geschiedenis van Brussel Airport is een vrij bijzondere. Brussel Airport werd namelijk opgericht omdat de wereldtentoonstelling van 1910 naar Brussel kwam. Een tijdelijk vliegveld werd speciaal hiervoor opgericht. Tijdens de tweede wereldoorlog werd België bezet door Duitsland. Zij bouwden voor hun zeppelins een aantal houten loodsen. Dit terrein en de loodsen werden na de eerste wereldoorlog gebruikt door het Belgisch leger. Toen in 1923 de Belgische maatschappij Sabena werd opgericht, maakte het ook gebruik van de loodsen. De burgerluchtvaart groeide zo snel dat er in 1929 een echte luchthaventerminal werd gebouwd, een verkeerstoren en een aantal gebouwen voor het onderhoud van vliegtuigen. Vlak voor de tweede wereldoorlog kwamen er plannen op tafel voor een nog moderner vliegveld, maar het werd oorlog.
Het waren opnieuw de Duitsers die (in de oorlog) de volgende stap zetten. Ze hebben dus een vrij belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Brussel Airport. Er kwamen start en landingsbanen. In 1956 werden ze verhard, en in 1958 werd er, mede door de wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel, een luchthavengebouw met 2 pieren gebouwd op het grondgebied van Zaventem. In de jaren 70 werden de twee pieren vernieuwd en werd er een ronde pier gebouwd, de satelliet.
Vernieuwingen bleven komen. 1994 een nieuw luchthavengebouw, 1996-1999 de start en landingsbanen. De grasbaan 12/30 werd verwijderd. Dat Sabena in november 2001 failliet ging, was een schok voor het vliegveld. Enkele maanden daarna werd de nieuwe A-pier opgeleverd, maar de passagiersaantallen vielen terug, en de oude pieren en de satelliet werden niet meer gebruikt. Het ging in de jaren erna weer wat beter met het vliegveld wat in 2004 zelfs een nieuwe verkeerstoren kreeg. In 2009 werd de renovatie van de satelliet voltooid. Vanaf 15 februari 2010 heeft de nieuwe CEO Arnoud Feist de dagelijkse leiding over Brussel Airport.
Op 22 maart 2016 werden er aanslagen gepleegd op het vliegveld van Brussel. Rond 8 uur ’s ochtends ontploften twee bommen, een bij de check-in desks van American Airlines en Brussels Airlines en de andere bij de Starbucks. Veertien mensen overleden op het vliegveld, vele anderen raakten gewond. IS eiste de aanslag op. Op 3 april 2016 ging de luchthaven weer open.
Tegenwoordig
Brussel Airport heeft drie landingsbanen, 01/19, 7L/25R en 7R/25L. Laatstgenoemde beschikt over een ILS categorie 3, waardoor vliegtuigen ook in zeer dichte mist kunnen landen op de luchthaven. De grasbaan 12/30 is al enige tijd weg. De langste landingsbaan is 3638 meter lang, genoeg voor het grootste passagierstoestel ter wereld van het moment, de airbus A380.
Vandaag de dag is Brussel Airport in beheer van The Brussels Airport Company. Een kwart hiervan is in handen van de Belgische staat, 39% is in handen van een Canadees pensioenfonds van leraren en de australische groep Macquarie Airports heeft de overige 36% in handen (tot 2011 was het deel van de Australische vliegveldengroep nog 75%).